Objectius

El projecte de l'Escola de Muntanya té com a propòsit complir quatre objectius esportius troncals que defineixen la pedagogia i funcionament de la vesant esportiva de l’aprenentatge:

  • Desenvolupament de les capacitats corporals.

Desenvolupar la força, resistència física, velocitat i flexibilitat com els 4 pilars esportius fonamentals, sense deixar de banda la capacitat cardiovascular.

 

- Força: és la capacitat dels músculs per oposar-se a una resistència externa i contrarestar-la. Augmentar la força muscular ens permetrà sentir-nos més lleugers, ser capaços de desplaçar el nostre cos amb més facilitat i amb un esforç menor i, assimilar els desnivells que tota activitat física a la muntanya comporta d'una manera més natural i menys lesiva...

 

- Resistència física: és la capacitat que ens permet realitzar un esforç continu durant el màxim temps possible. Ens permetrà conèixer els ritmes i intensitat que hem d'exigir al nostre cos per tal de dur a       terme diferents activitats de llarga durada.

 

- Velocitat: és la qualitat física que ens permet realitzar un moviment o una sèrie de moviments en el menor temps possible. Treballant la velocitat millorarem la rapidesa dels nostres desplaçaments, però no sols en esprints al més estil Usain Bolt, sinó en la rapidesa i potencia per efectuar esforços físics de curta durada (desde pocs segons fins a esforços de 5-10 minuts) en pujades, baixades, pedaleig en         bicicleta... en el menor temps possible.

 

- Flexibilitat: Capacitat que ens permet realitzar moviments en la seva màxima amplitud. La flexibilitat moltes vegades cau en l'oblit i no es treballa suficient durant l'etapa de creixement, on és molt        important. Treballarem aquest aspecte, realitzant els estiraments necessaris tan abans com després de l'activitat física, aprenent el nom, motiu, ús... dels muscles més importants que treballen durant  el córrer o btt i, el perquè és necessària una musculatura elàstica i els beneficis que comporta.

 

- Respiració: Controlar i adaptar la respiració a l'activitat física és  gairebé tan important com aconseguir la tècnica adequada de la disciplina esportiva. Una bona coordinació de la respiració ens ajudarà a optimitzar el nostre rendiment. A més, la pràctica d'esport com córrer o btt, ens permet desenvolupar una capacitat cardiovascular major, és a dir, el nostre cos aprèn a respirar més ràpidament i amb més quantitat d'aire absorbida, de tal manera que obtenim una major aportació d'oxigen a la nostra sang. Això no només ens ajuda a poder realitzar esforços més exigents, sinó que també ens permet dur a terme amb molta més facilitat els esforços  de la nostra vida quotidiana.

 

  • Assolir un domini corporal específic per les activitats de Córrer a la muntanya i Btt.

Com en totes les activitats esportives, si les volem realitzar correctament, gaudir-les, millorar dia rere dia, amb seguretat absoluta minimitzant els perills i dificultats , gaudir al 100% de l'activitat que estem realitzant i de la naturalesa que ens envolta, per poder fer bé tot això,  hem d'aprendre la tècnica, la posició corporal i mil i un trucs més que s'aprenen mitjançant l'experiència de les disciplines de córrer i btt.

- El córrer ens exigirà un estil durant l'ascens, alternant al caminar i córrer mitjançant passes curtes (Caco), a les baixades allargarem les cames per tenir una petjada més amplia i més ràpida, en trams tècnics on hi ha pedres i arrels la concentració junt amb l'equilibri baixant el centre de gravetat i utilitzant totes les parts del cos, ens garantirà avançar correctament, sense por i amb determinació.

- En Btt aprendrem a situar-nos bé damunt la bicicleta, a l'altura i posició correcte. També els diferents estils durant la pujada (asseguts o pedalant drets) i els beneficis de cada un d'ells, i tots els punts que hem de tenir en compte per controlar la baixada, tant pel que fa a la frenada com a la col·locació del nostre cos per a dominar la bicicleta. Tampoc ens oblidarem de instar a utilitzar sempre els elements de seguretat com son el casc o guants per a disminuir o evitar les possibles conseqüències d'una caiguda.

 

  • Conèixer el nostre cos i saber-lo adaptar a les necessitats del medi.

Aquest projecte té la finalitat de que els alumnes coneguin el seu cos i el medi que ens envolta a partir de l'esport. Ser capaços de reconèixer si un esforç el poden arribar a fer o és massa per a ells, conèixer com reaccionem en determinades situacions quan ja estem cansats, ser conscients de l'alimentació i hidratació que necessitem abans, durant i després de l'activitat, conèixer les nostres capacitats i el material que necessitem per fer determinades activitats a la naturalesa, orientar-se dina el medi, aprendre a dir NO a alguna bestiesa que sens ha passat pel cap i que teníem moltes ganes de fer però que era totalment descabellada,  tenir un esperit de superació i una energia i alegria sana per fer un munt d'activitats diàriament sense caure en el parany de la comoditat i la vida sedentària.

 

  • Conèixer la realitat esportiva del nostre territori.

Catalunya, més concretament el maresme, ha esdevingut un territori on la pràctica de l'esport és molt comuna en diferents disciplines. A més, tenim la gran sort de disposar de grans i magnífics espais naturals on poder practicar esport amb seguretat i gaudir d'indrets d'un interès cultural i paisatgístic espectacular.

Conèixer aquesta realitat i tots els recursos que ens ofereix la natura per a la pràctica de l'activitat física, no sols com a manera d'utilitzar el temps lliure, sinó com un estil de vida saludable en el que l'esport és un dels pilars que condueixen a la felicitat i a la realització i satisfacció d'un mateix.