Valors

Córrer o anar en bici per muntanya, a part de fer esport, ens permet conèixer l’entorn paisatgístic on vivim, la cultura, història i toponímia dels diferents espais, el patrimoni natural (fauna i flora) de l’indret, així com un gran ventall de valors que hem d’anar aprenent per respectar, estimar i gaudir la muntanya.

 

Amb aquesta iniciativa, volem transmetre aquest valors a un entorn de muntanya i naturalesa per conèixer-la i viure-la intensament: la passió per l'esport a la muntanya, coneixement del medi ambient, hàbits i vida saludables i projectes de millora i servei.

 

El projecte de l'Escola de Muntanya té com a propòsit complir quatre objectius educatius troncals que defineixen la pedagogia i funcionament de tot l’aprenentatge:

•      Aprendre sobre el medi i del medi, a  través de l’esport a la muntanya

El fet que els nens tinguin l’oportunitat de descobrir per ells mateixos quines plantes autòctones creixen al voltant de la seva vila, quins són els rastres dels animalons que corren i s’amaguen pel bosc, aprendre a interpretar un mapa, viure les sensacions de caminar, córrer o fer bici per dins un bosc, escoltar quins són els seus sorolls, les olors d’herbes i les llegendes i històries que hi habiten a cada racó… fa que l’aprenentatge sigui una experiència inoblidable, molt més rica en vivències i, per tant, una comprensió i atenció significativa a tot allò que fan.

- Criteri de Qualitat: degut al tipus d’activitat el professorat dóna un gran valor a les activitats pràctiques, relacionant-les amb el desenvolupament de conceptes i la construcció teòrica dels alumnes.

•      Reflexionar sobre les pròpies actuacions i les seves conseqüències

Aprendre en el medi no tan sols suposa un major nivell en l’aprenentatge significatiu, sinó que incorpora, dins les vivències i emocions, tot un feix de valors que s’aprenen en les relacions que estableixen els nens quan entren en contacte amb la natura: a partir de l’experiència personal com és caminar pel bosc i observar tot el que hi podem trobar, els infants fan reals i seus diferents valors com el compartir l’aigua perquè en queda poca, posar-se en el lloc de l’altre quan hi ha divergència d’opinions i es reflexiona sobre les capacitats físiques que té cadascú. Aquest tipus d’activitat afavoreix les situacions dinàmiques dels infants, això fa que prenguin més contacte els uns amb els altres i, per tant, es relacionin més, arribant a establir lligams molt forts i ajudant-se quan ho necessiten.

 

- Criteris de Qualitat: degut a la metodologia i l’aportació de l’entorn es treballa l’aclariment dels valors dels alumnes i en la seva discussió; d’aquesta manera, es reforça la reflexió, el respecte mutu i la comprensió d’altres valors.

El treball dels alumnes en conflictes i accions és considerat pel professorat com un valor educatiu i no només com una manera de resoldre problemes reals.

•      Establir vincles afectius entre el grup i l’entorn

El valor de l’amistat, de la feina en equip, i fer-la ben feta. El valor de l’esforç, el preu de les coses i tot el que en podem extreure d’elles. La responsabilitat d’un grup i el compromís que tens amb ell per arribar a aconseguir una fita...

El córrer per la muntanya o fer btt, té lloc dins d’un paisatge canviant, els nens i nenes duen a terme un treball físic marcat pel moviment. El fet de trobar-se en un espai diferent afavoreix unes relacions interpersonals diferents, a més els infants adquireixen diferents rols en funció de les seves aptituds per tal d’obtenir un treball en equip. 

 

- Criteris de Qualitat: l’alumnat guanya experiència en processos democràtics de participació.

El monitoratge ses centra en les capacitat que els alumnes necessiten per a la participació significativa i la cooperació: escoltar, expressar punts de vista, adquirir responsabilitats, mostrar solidaritat...

•      Construcció de valors humans a partir de la cooperació i relacions interpersonals i valors d’identitat i compromís amb la natura

Aquest projecte educatiu té la finalitat de contribuir en la formació de persones lliures, compromeses, coherents i obertes, disposades a transformar la societat i construir un món millor i més just, preservant el patrimoni històric, vegetal i animal que marca la identitat de cada poble, coneixent l’entorn i establir un lligam d’estima i valoració personal de cada un dels nens i nenes. Aquest objectiu passa per la creença que, per estimar el medi global, per entendre com funciona el món, per voler actuar a favor de l’ecologisme i desenvolupament sostenible del planeta, abans ens cal, conèixer els paratges naturals on hem crescut, relacionar-lo amb la nostra vida més íntima i voler gaudir-lo i mantenir-lo en el seu estat més natural. Però sobretot entendre la complexitat del món i la necessitat de que s’actuï pensant en el bé comú.